Tuesday, April 7, 2009
Jain temples in Jiaganj and Nashipur
1. Shree Sambhava Nath Swami Temple
Panchayati Mandir
Jiaganj
2. Shree Vimal Nath Swami Temple
Amil Khata, Mahajan Patty
Jiaganj
3. Shree Adi Nath Swami Temple
Mahajan Patty
Jiaganj
4. Shree Parsva Nath Swami Temple and Dadabari,
kiratbagh, District board road
Jiaganj
5. Shree Adi Nath Swami Temple
Kathgola, Nashipur
Panchayati Mandir
Jiaganj
2. Shree Vimal Nath Swami Temple
Amil Khata, Mahajan Patty
Jiaganj
3. Shree Adi Nath Swami Temple
Mahajan Patty
Jiaganj
4. Shree Parsva Nath Swami Temple and Dadabari,
kiratbagh, District board road
Jiaganj
5. Shree Adi Nath Swami Temple
Kathgola, Nashipur
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Sambhav natn,
Vimal Nath
Friday, April 3, 2009
Azimganj Jain Shreesangh organized Dadaguru Mahapoojan
Azimganj Jain Shreesangh organized Dadaguru Mahapoojan at Kolkata Dadabari on 1st of April, 2009। The ceremony was blessed by Rev. Shashiprabha Shreeji Maharaj thana 10.
The ceremony was well organized. Huge fund is collected for jirnoddhara of Azimganj Dadabari.
ceremony was followed by a Sadharmi vatsalya of approximately 1300 Jains as reported by Sunil Churoria, secretary, Azimganj Jain Shreesangh in a telecon।
Sadhwi Shree Shashiprabha Shreeji Maharaj declared that she will observe her Chaturmas 2009, at Azimganj। She will leave Kolkata in June to proceed for her Chaturmas in Azimganj.
Sadhwi Shree Shashiprabha Shreeji Maharaj Chaturmas Pravesh in Azimganj
Jyoti Kothari
The ceremony was well organized. Huge fund is collected for jirnoddhara of Azimganj Dadabari.
ceremony was followed by a Sadharmi vatsalya of approximately 1300 Jains as reported by Sunil Churoria, secretary, Azimganj Jain Shreesangh in a telecon।
Sadhwi Shree Shashiprabha Shreeji Maharaj declared that she will observe her Chaturmas 2009, at Azimganj। She will leave Kolkata in June to proceed for her Chaturmas in Azimganj.
Sadhwi Shree Shashiprabha Shreeji Maharaj Chaturmas Pravesh in Azimganj
Jyoti Kothari
मनोगुप्ति सज्झाय : श्रीमद देवचंद
दुष्ट तुरंगम चित्त ने कह्यो रे, मोह नृपति परधान ।
आर्त रौद्र नु क्षेत्र ऐ रे , रोक तू ज्ञान निधान रे। १
मन को दुष्ट घोड़े की उपमा दी है और उसे मोह राजा का मंत्री कहा है. यह आर्त एवं रौद्र ध्यान का स्थान है अतः हे ज्ञान निधान आत्मा इसे रोको।
मुनि मन वश करो, मन ऐ आश्रव गेहो रे ।
मन ऐ तारशे- मन स्थिर यतिवर तेहो रे। २
हे मुनि ! मन वश में करो। मन यह आश्रव का घर है। वश में होने पर यही मन तारेगा, जिन का मन वश में है वो मुनि सर्व श्रेष्ठ हैं.
गुप्ती प्रथम ऐ साधू ने रे, धर्मं शुक्ल नो रे कन्द।
वस्तु धर्मं चिंतन रम्या रे, साधे पूर्णानंद । ३
साधू की यह प्रथम गुप्ती है जो की धर्म एवं शुक्ल ध्यान का मूल है। वस्तु धर्म के चिंतन में रमे हुए साधू पूर्णानंद प्राप्त करते हैं।
योग ते पुद्गल जोग छे रे, खेंचे अभिनव कर्म ।
योग वर्तना कंपना रे, नवी ऐ आतम धर्मो रे। ४
मन, वचन, व काया ये तीन जैन दर्शन में योग कहलाते हैं। ये तीनो योग पुद्गल के संयोग से ही प्रवृत्त होते हैं जो नए कर्मों को खींचता है। योगों का व्यवहार योगवर्तना है जो की आत्मा में कम्पन से उत्पन्न होता है, पर यह आत्मा का धर्म नहीं है (परन्तु पुद्गल के संयोग से पैदा होता है)।
वीर्य चपल पर संगमी रे, एह न साधक पक्ष ।
ज्ञान चरण सहकारता रे , वरतावे दक्षो रे। ५
पुद्गलों के संयोगों से प्रवृत्त आत्मवीर्य चंचल एवं चपल होता है। ऐसा मन साधक नहीं होता है। इसलिए दक्ष मुनि अपने मन / आत्म वीर्य को ज्ञान व चरित्र के साथ लगाते हैं.
रत्नत्रयी नी भेदना रे, एह समल व्यवहार.
त्रिकरण वीर्य एकत्व्तता रे, निर्मल आतमचारो रे। ६
मुनि की निर्मल दशा में ज्ञान, दर्शन, चारित्र ये तीनों का भेद भी मिट जाता है। तीनों करण (करना, कराना, अनुमोदन करना) की एकता से रत्न त्रयी की अभेद अवस्था को साधने का पुरुषार्थ निर्मल आत्माचार है ।
सविकल्पक गुण साधुना रे, ध्यानी ने न सुहाए.
निर्विकल्प अनुभव रसि रे, आत्मानंदी थायो रे. ७
ध्यानी साधू को सविकल्प गुण अच्छे नही लगते। वे तो निर्विकल्प अनुभव के रसिक हो कर आत्मानंद का अनुभव करते हैं।
शुक्ल ध्यान श्रुतावलम्बनी रे, ऐ पण साधन दाव।
वस्तु धर्म उत्सर्ग में रे , गुण गुणी एक स्वभावो रे। ८.
ऐसी उच्चा अवस्था के मुनि के लिए शुक्ल ध्यान के लिए लिया हुआ श्रुत का आलम्वन भी मात्र साधन ही है। उत्सर्ग मार्ग में तो एक मात्र वस्तु धर्म ही है जहाँ गुण और गुनी एक स्वभाव होते हैं।
पर सहाय गुण वर्तना रे, वस्तु धर्म न कहाया।साध्य रसी ते किम ग्रहे रे, साधू चित्त सहायो रे। ९
पर की सहायता से जिन गुणों की वर्तना होती है वह वस्तु धर्म नहीं है । इसलिए अपने साध्य के रसिक उसे किस तरह ग्रहण कर सकते हैं? अर्थात् नहीं कर सकते। इसलिए साधू अपने चित्त से पर की सहायता नहीं लेते परन्तु आत्मा आत्मा के ही उपयोग में रमन करती है।
आत्मरसि आत्मालयी रे, ध्याता तत्त्व अनंत ।स्यादवाद ज्ञानी मुनि रे, तत्त्व रमन उपशंतो रे। १०
आत्मा के रसिक, आत्मा का ही आश्रय लेने वाले, आत्मा में लीन रहने वाले, अनंत तत्त्व के ध्याता, स्यादवाद के ज्ञानी, तत्त्व रमणी, मुनि विषय एवं कषायों से उपशांत रहते हैं।
नवी अपवाद रुचि कदा रे, शिव रसिया अणगार ।
शक्ति यथागम सेवता रे , नींदे कर्म प्रचारों रे। ११
ऐसे मुनि की अपवाद मार्ग के सेवन में कभी रूचि नही होती. अपनी शक्ति प्रमाण एवं आगम के अनुसार ऐसे शिव मार्ग के रसिक मुनि आराधना में लीन रहते हुए (स्वयं के) कर्म बंधन के कारणों की निंदा करते हैं।
साध्य सिद्ध निज तत्वता रे, पूर्णानंद समाज ।
देव चंद्र पद साधता रे, नामिये ते मुनिराजो रे । १२
पूर्णानंदमयी निज तत्वता रूप साध्य जिन्हें सिद्ध हो गया है अथवा जो उसकी साधना में लगे हैं उन मुनिराजों को श्रीमद् देवचन्द्र नमन करते हैं।
श्रीमद देवचन्द्र विशिष्ट तत्त्व ज्ञानी थे। उनके स्तवन, सज्झाय आदि विशुद्ध आत्म तत्त्व के प्रेरक हैं। उन्होंने अष्ट प्रवचन माता की सज्झाया लिखी है जिसमे से एक यह मनो गुप्ती की सज्झाय है। यह अति विशिष्ट कोटि के मुनियों की अन्तरंग मनो दशा का वर्णन करता है। श्री अगर चंद नाहटा ने इस ग्रन्थ का सम्पादन एवं श्री भंवर लाल नाहटा
श्रीमद देवचन्द्र विशिष्ट तत्त्व ज्ञानी थे। उनके स्तवन, सज्झाय आदि विशुद्ध आत्म तत्त्व के प्रेरक हैं। उन्होंने अष्ट प्रवचन माता की सज्झाया लिखी है जिसमे से एक यह मनो गुप्ती की सज्झाय है। यह अति विशिष्ट कोटि के मुनियों की अन्तरंग मनो दशा का वर्णन करता है। श्री अगर चंद नाहटा ने इस ग्रन्थ का सम्पादन एवं श्री भंवर लाल नाहटा
ने इसे प्रकाशित करवाया था। यह काफी कठिन विषय है अतः इसके अर्थ लिखने में गलतियाँ होने की बहुत गुंजाईश है। सुज्ञ पाठकों से भूल सुधारने की अपेक्षा है। मिच्छामी दुक्कडम।
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Tuesday, March 31, 2009
Navratna: Tantra of India
Navratna: Tantra of India
Updated on May 13, 2016
Jyoti Kothari, a businessman (Gems and Jewelry, Garments, Software), Author and philanthropist in Jaipur, India.
Specific arrangement of Navratna as Tantra
Navratna is a specific arrangement of nine gemstones used in Indian astrology. This is also a Tantra of India. Gemstones Ruby, Pearl, Coral, Yellow Sapphire, Diamond, Blue Sapphire, Hessonite and Cat’s eye are arranged in a specific order to form the Tantra of Navratna. Indian astrology uses this to get rid of the bad effects of nine planets in human life and to enhance the good effects of those nine planets.
India is one of the oldest civilizations in the world and a country with rich traditions. Indians had discovered relations between planets and gemstones. The research established strong connections between planets, zodiacs and nine gemstones (Nava Ratna).
Indian researches: Navratna, Planets, and Zodiacs
Indian scholars researched and developed knowledge and used those to enhance the quality of life even in ancient times. Indian scientists had been working on atoms and astronomy when America was not even discovered by the modern world and most of Europe was in the forest.
Indian astronomers calculated the movement and path of planets long before Europeans. They knew Zodiacs and relationship between Zodiacs and planets and earth. Mathematics in India was in a very developed stage since ancient times. Bhadravahu (Fourth century B.C.), Barahamihir, Aryabhata, Brahmagupta are some to name.
(Bhadravahu was contemporary to Chanakya and Emperor Chandragupta became his disciple.)
They have depicted movements of planets exactly using subtle calculations. Indian astrology is based on scientific and mathematical calculations. They used geometry, logarithm, trigonometry, co-ordinate geometry and even differential and integral calculus to find out movements and paths of planets and their astronomical relationships with Zodiacs. They knew the exact parabolic paths of the planets.
They were able to find out the exact method of defining time in terms of the year, month, week and days. They could easily calculate the exact time of sunrise and sunset. They could also define movements of the moon and were able to forecast high and tide. Solar and lunar eclipses were calculated at that time. Indian astrologers use this for Muhurta.
Navaratna and Nine planets
Indian astrology has two main streams 1. Ganita and 2. Falita. Ganita means mathematical calculations whereas Falita means the effect of planets and zodiacs in one’s life. Ganita also deals with subtle divisions and subdivisions of time and Falita uses these calculations to specify good or bad times for particular actions.
Indians also knew about gemstones and their magical power. Astrologers of India have chosen nine gemstones for nine planets as per their color.
The sun is in the center of our solar system and its red color resembles that of the ruby gemstone. The sun also affects human life the most. Ruby keeps its place in the center of the Navaratna.
The moon, though not a planet according to modern science, is the nearest celestial body from the earth. Hence, it affects human life the most but the sun. Where the sun is hot and resembled with red-colored ruby, the moon is cool and the pearl gemstone with white color represents the moon in Navaratna. The sun is followed by the moon in Indian Navagraha system.
Red-colored marsh is represented by red-colored coral and it occupies third place in Indian planet system.
The mercury (fourth in the system) has typically given the color green and is represented by emerald gemstone and yellow sapphire represents the Jupiter (fifth in the system). Dazzling white Venus comes in the sixth position and diamond, the most dazzling gemstone is the representative of the Venus.
The Saturn occupies the seventh place and blue sapphire represents its blue color, typically given by the Indian astrologers.
These seven planets have their correspondent zodiacs, shown in a chart below. The Sun and the Moon (planets in Indian astrological system) have one zodiac each. Rest of the above mentioned five planets have two zodiacs each. Two of the planets in Indian astrology Rahu and Ketu have no correspondent zodiacs.
Solar and lunar eclipses have significant effects on the earth, hence, these astronomical phenomena are included in the system as shadow planets. A solar eclipse is named Rahu and lunar is Ketu. Rahu and Ketu are considered as the eighth and ninth planet and had been assigned the grey color. Hessonite and Cat’s eye are the respective gemstones for them.
Navaratna: Palmistry and Zodiac
Astrologers of India believe that particular gemstone of these nine gemstones can reduce bad effects of a particular planet on human life. Thus, they prescribe specific gemstone to a particular person according to the position of a particular planet in one’s horoscope.
Besides specific gemstones prescribed to a particular person, Navaratna has been used as a common healing Tantra of nine planets altogether. Hence, Navaratna occupies an important place in Indian astrology.
Jewelers of India manufacture and sell plenty of Navaratna rings, pendants, necklaces, tops, earrings, bracelets, bangles, and other ornaments. Navaratna beads and long beads are also used in Indian beaded Jewelry.
Indian astrologers also depicted the relationship between zodiacs and planets. Astrologers of India also allocate a particular area for a specific planet in human palms. Palmistry of India also uses Navaratna as a healing method.
Thanks,
Jyoti Kothari (Jyoti Kothari, Proprietor, Vardhaman Gems, Jaipur represents Centuries Old Tradition of Excellence in Gems and Jewelry. He is adviser, Vardhaman Infotech, a leading IT company in Jaipur. He is also ISO 9000 professional)
Sunday, March 29, 2009
रीति रिवाज़: सिलामी व व्याह १
लड़का लड़की के बड़े होने पर लगभग माँ बाप या घर के बड़े शादी तय करते थे। अक़्सर लड़का या लड़की ख़ुद पसंद नही करते थे। शादी में खानदान को बहुत महत्व दिया जाता था पैसे को नहीं। खानदान के अलावा लड़की का चाल चलन और सुन्दरता को महत्व देते थे। अगर थोडी उमर होने के बाद व्याह होता था तब लड़के की कमाई देखी जाती थी। लड़के की सुन्दरता को ज्यादा महत्व नही दिया जाता था। व्याह के पहले लड़के लड़की की कुंडली जरूर मिलवाई जाती थी और कुंडली मिलने पर ही सम्बन्ध किया जाता था नही तो नहीं। अजीमगंज में खानदानी पंडित जी थे। कुछ समय पहले तक पंडित देव नारायण जी शर्मा थे, जो ज्योतिष के अच्छे जानकर थे। उस समय पंडित जी के खाते में अजीमगंज-जियागंज व आसपास के जैन, पांडे व नाइ के यहाँ होने वाले प्रत्येक व्यक्ति के जन्म का व्यौरा रखा जाता था।
व्याह पक्का होने के बाद किसी भी कारण से छोड़ा नहीं जाता था। पक्का होने के कुछ दिन बाद सगाई की जाती थी जिसे शहरवाली में सिलामी पड़ना बोलते थे। सिलामी में सवा मन दूध और मिश्री लड़की वाले लड़के वाले को भेजते थे जिसे पुरे समाज में बांटा जाता था। सिलामी में विशेष लेन देन का रिवाज़ नहीं था।
व्याह पक्का होने के बाद किसी भी कारण से छोड़ा नहीं जाता था। पक्का होने के कुछ दिन बाद सगाई की जाती थी जिसे शहरवाली में सिलामी पड़ना बोलते थे। सिलामी में सवा मन दूध और मिश्री लड़की वाले लड़के वाले को भेजते थे जिसे पुरे समाज में बांटा जाता था। सिलामी में विशेष लेन देन का रिवाज़ नहीं था।
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रीति रिवाज़: खीर चटाई व मुंडन
बच्चा अन्न खाने लायक होता था तब शुभ मुहूर्त में चांदी के कटोरे चम्मच से खीर चटाई करवाते थे। चांदी शुभ माना जाता है और स्वास्थ्यप्रद भी है। उससे पहले कोई अन्न बच्चे को नही देते थे। खीर चटाई के उपलक्ष्य में कार्यक्रम होता था। खीर चटाई भुआ करवाती थी।
मुंडन: तीसरे या पांचवें साल में बच्चे का मुंडन होता था। उस समय बाजे के साथ बच्चे को लेकर कुलदेवता, भैरव जी, माता जी आदि (जिनके घर का जो रिवाज़ हो) के यहाँ ले जा कर मुंडन करवाते थे वहां तेल सिन्दूर आदि चढाया जाता था। बच्चे को मन्दिर दर्शन करवा कर गुरु जी के पास बासक्षेप डलवाते थे और बच्चे को अक्षर ज्ञान करवाते थे। उस समय यती जी को ही गुरु जी कहा जाता था। यतीजी स्लेट में पेंसिल से ॐ नमो सिद्धं लिखवाते थे। मुंडन का विशेष महत्वा था और उस समय ख़ास उत्सव होता था।
कुछ रीति रिवाज़: जापा और जनम
शहरवाली में जनम से ले कर मृत्यु तक अनेकों रीति रिवाज़ प्रचलित थे। वहां लगभग हर घर में जापा घर होता था एवं बच्चे का जन्म वहीँ होता था। दाई जापा करवाती थी। वोही जच्चा बच्चा को कड़वे (सरसों) तेल से मालिश करती थी। वहाँ कड़वे तेल का दीपक २४ घंटे जलता रहता था। उस दीपक से काजल बना कर जच्चे बच्चे को लगाया जाता था। दरवाजा और खिड़की बंद रहता था। एक महीने तक उस कमरे में कोई भी मर्द नहीं जाता था एवं जच्चा बच्चा बाहर नहीं निकलता था। कोई भी ठंडा चीज यहाँ तक की कच्चा पानी भी नही पीने देते थे।
कभी दाई से जापा नही करवाने पर अस्पताल में भी जापा होता था तब पालकी में बैठा कर अस्पताल ले जाते थे और अस्पताल से वापस आ कर फिर उन्हें जापा घर में ही रखा जाता था।
जापे का खाना अलग बनता था जिसमे सौंठ, अजवायन, गोन्द, मखाने, बादाम और घी का बहुत प्रयोग होता था। जच्चे को अछ्वानी और बच्चे को जनम घुंटी दिया जाता था। साँची पान में छुहारा और अजवायन डाल कर जच्चे को खिलाया जाता था। बिमारी होने पर कबिराजी (वैद्यकी) दवाएं दी जाती थी। कम से कम ६ महीने तक बच्चे को माँ का दूध ही पिलाया जाता था।
बच्चा एक महीने का होने पर मन्दिर में स्नात्र पूजा करवाया जाता था। माँ व बच्चे को सब से पहले मन्दिर ले जा कर दर्शन करवाया जाता था। एक महीने बाद स्नान कर के जब बच्चा बाहर आता था तब माँ को लाल साड़ी व ओधनी पहना कर नेक चार किया जाता था। नेक चार में नाइन व पड्यानी की बहुत भूमिका होती थी। लड़के का एक महिना और लड़की होने पर सवा महीने का सूतक रखा जाता था।
पंडित जी से कुंडली बनवाई जाती थी और कुंडली के अनुसार नाम रखा जाता था। देव नारायण शर्मा वहां के प्रसिद्ध पंडित थे,जो ज्योतिष के अच्छे जानकर थे। उस समय पंडित जी के खाते में अजीमगंज-जियागंज व आसपास के जैन, पांडे व नाइ के यहाँ होने वाले प्रत्येक व्यक्ति के जन्म का व्यौरा रखा जाता था। यह एक प्रकार से जन्म की रजिस्ट्री होती थी जिसे कोर्ट में भी मान्यता प्राप्त थी। आवश्यकता होने पर इस खाते को कोर्ट में पेश किया जाता था। मैंने ये खाते देखे हैं जिनमें लगभग संवत १८४० से २००० अर्थात इस्वी सन १७८५ से ले कर १९५५ तक के सभी जन्म का संक्षिप्त व्यौरा दर्ज है। इसमें पिता का नाम, जन्म का समय, तारीख, संवत, नक्षत्र व संतानोत्पत्ति का क्रम दर्ज है।
छूना (M.C) होने पर भी जनाना लोग जापा घर में रहती थी। वहां पर इस चीज का बहुत विचार था।
कभी दाई से जापा नही करवाने पर अस्पताल में भी जापा होता था तब पालकी में बैठा कर अस्पताल ले जाते थे और अस्पताल से वापस आ कर फिर उन्हें जापा घर में ही रखा जाता था।
जापे का खाना अलग बनता था जिसमे सौंठ, अजवायन, गोन्द, मखाने, बादाम और घी का बहुत प्रयोग होता था। जच्चे को अछ्वानी और बच्चे को जनम घुंटी दिया जाता था। साँची पान में छुहारा और अजवायन डाल कर जच्चे को खिलाया जाता था। बिमारी होने पर कबिराजी (वैद्यकी) दवाएं दी जाती थी। कम से कम ६ महीने तक बच्चे को माँ का दूध ही पिलाया जाता था।
बच्चा एक महीने का होने पर मन्दिर में स्नात्र पूजा करवाया जाता था। माँ व बच्चे को सब से पहले मन्दिर ले जा कर दर्शन करवाया जाता था। एक महीने बाद स्नान कर के जब बच्चा बाहर आता था तब माँ को लाल साड़ी व ओधनी पहना कर नेक चार किया जाता था। नेक चार में नाइन व पड्यानी की बहुत भूमिका होती थी। लड़के का एक महिना और लड़की होने पर सवा महीने का सूतक रखा जाता था।
पंडित जी से कुंडली बनवाई जाती थी और कुंडली के अनुसार नाम रखा जाता था। देव नारायण शर्मा वहां के प्रसिद्ध पंडित थे,जो ज्योतिष के अच्छे जानकर थे। उस समय पंडित जी के खाते में अजीमगंज-जियागंज व आसपास के जैन, पांडे व नाइ के यहाँ होने वाले प्रत्येक व्यक्ति के जन्म का व्यौरा रखा जाता था। यह एक प्रकार से जन्म की रजिस्ट्री होती थी जिसे कोर्ट में भी मान्यता प्राप्त थी। आवश्यकता होने पर इस खाते को कोर्ट में पेश किया जाता था। मैंने ये खाते देखे हैं जिनमें लगभग संवत १८४० से २००० अर्थात इस्वी सन १७८५ से ले कर १९५५ तक के सभी जन्म का संक्षिप्त व्यौरा दर्ज है। इसमें पिता का नाम, जन्म का समय, तारीख, संवत, नक्षत्र व संतानोत्पत्ति का क्रम दर्ज है।
छूना (M.C) होने पर भी जनाना लोग जापा घर में रहती थी। वहां पर इस चीज का बहुत विचार था।
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Saturday, March 28, 2009
Condolence meeting: Girdharilal Bhargava: Photos
Condolence meeting of our beloved convener and six times consecutive MP late Shree Girdharilal Bhargava on 15th day of March 2009 at Gulabi Nagar Vichar Manch, Jaipur.
Death Anniversary: Girdharilal Bhargava
Death Anniversary: Girdharilal Bhargava
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Wednesday, March 25, 2009
Requirements in Gemstones
Please contact us at Vardhaman Gems if you have these stones for sale.
1. Burmese Spinal cut fine quality size 5 to 6 carats
2. Cat's eye fine quality size 5 to 6 carats
3. Australian Opal (Wales)size 5 to 6 carats
4. Flat Diamonds size 6 to 10 carats
1. Burmese Spinal cut fine quality size 5 to 6 carats
2. Cat's eye fine quality size 5 to 6 carats
3. Australian Opal (Wales)size 5 to 6 carats
4. Flat Diamonds size 6 to 10 carats
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Loksabha Election 2009: Jaipur
Jaipur is the Pink city of India and renowned for its Gems and Jewelry business.
Girdharilal Bhargava, six times consecutive MP and BJP candidate for Jaipur has breathed his last on March 08, 2009. BJP has not yet decieded for any candidate.
">Video Girdharilal Bhargava procession
Manoj Bhargava, son of late Girdharilal Bhargava is likely to be nominated as BJP candidate for Jaipur Loksabha seat.
Mahesh Joshi, probably will fight against him as INC candidate.
Courtsey: Vardhaman Gems
centuries old tradition of excellence in Gems and Jewelry
Girdharilal Bhargava, six times consecutive MP and BJP candidate for Jaipur has breathed his last on March 08, 2009. BJP has not yet decieded for any candidate.
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Manoj Bhargava, son of late Girdharilal Bhargava is likely to be nominated as BJP candidate for Jaipur Loksabha seat.
Mahesh Joshi, probably will fight against him as INC candidate.
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Chaturmas Shashiprabha Shreeji
Chaturmas of sadhvi Shashiprabha Shreeji is decided for Azimganj. Shashiprabha shreeji is learned desciple of late Pravartini shree Sajjan shreeji maharaj.
This is likely to be announced in Dadaguru Mahapujan at Dadabari, 29, Badridas Temple Street, Kolkata 700004, organized by Azimganj Shree sangh on April 1, 2009, as reported by Suraj Nowlakha.
Dadaguru Mahapujan will be followed by sadharmi vatsalya.
Jyoti Kothari
This is likely to be announced in Dadaguru Mahapujan at Dadabari, 29, Badridas Temple Street, Kolkata 700004, organized by Azimganj Shree sangh on April 1, 2009, as reported by Suraj Nowlakha.
Dadaguru Mahapujan will be followed by sadharmi vatsalya.
Jyoti Kothari
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Saturday, March 21, 2009
Jadau Kundan Meena: Artistic Jewellery of Mogul pattern Photo gallery
Latest in Fashion-Kundan Meena Jadau jewelry
What is the latest trend in Jewelry? Which type of Jewelry is being loved now? What are trendy? What is in fashion? What is the craziest shopping in Jewelry especially gold jewelry today?
These are Kundan Meena Jadau, the artistic Jewelry of Mogul pattern. These are Handcrafted, Artistic, Classic and Royal gold Jewelry from Jaipur, India. Hyderabad, Bikaner, Varanasi, and Sardarshahar also produce Kundan Meena Jadau Jewelry besides Jaipur. Kolkata is a place for English and French enamel.
These are the perfect blending of antique and modern. Fashionable, yet investor-friendly. Investing in this Jewelry (Jewelry, Jewellery) is found fruitful and growing. It is seen that the investors invested in Kundan Meena Jadau jewelry got a good return on their investments. Hence, you can opt for buying such types of jewelry that will serve both the purposes, wearing jewelry and return on investment.
View photos of Necklaces, Bracelets, Bangles, and Pendants of Kundan Meena Jadau Jewelry from Vardhaman Gems.
What is the latest trend in Jewelry? Which type of Jewelry is being loved now? What are trendy? What is in fashion? What is the craziest shopping in Jewelry especially gold jewelry today?
These are Kundan Meena Jadau, the artistic Jewelry of Mogul pattern. These are Handcrafted, Artistic, Classic and Royal gold Jewelry from Jaipur, India. Hyderabad, Bikaner, Varanasi, and Sardarshahar also produce Kundan Meena Jadau Jewelry besides Jaipur. Kolkata is a place for English and French enamel.
These are the perfect blending of antique and modern. Fashionable, yet investor-friendly. Investing in this Jewelry (Jewelry, Jewellery) is found fruitful and growing. It is seen that the investors invested in Kundan Meena Jadau jewelry got a good return on their investments. Hence, you can opt for buying such types of jewelry that will serve both the purposes, wearing jewelry and return on investment.
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Kundan Meena Jadau Pendants Photos
Bangles, Bracelets, and Pendants.
You have viewed Necklaces of different pattern and now turn to Bangles, Bracelets, and Pendants. Some of them are beaded.
These beautiful ornaments are made of Gold, Diamonds, and Color stones. Jaipur is the main manufacturing center of these ornaments followed by Bikaner, Hyderabad, Kolkata, and Varanasi.
Gold is the base metal for these fashionable and artistic Jewelry items. These are studded with diamonds and other gemstones, color stones. These are trendy and unique shopping items for those who love to invest in Jewelry.
You have viewed Necklaces of different pattern and now turn to Bangles, Bracelets, and Pendants. Some of them are beaded.
These beautiful ornaments are made of Gold, Diamonds, and Color stones. Jaipur is the main manufacturing center of these ornaments followed by Bikaner, Hyderabad, Kolkata, and Varanasi.
Gold is the base metal for these fashionable and artistic Jewelry items. These are studded with diamonds and other gemstones, color stones. These are trendy and unique shopping items for those who love to invest in Jewelry.
Kundan Meena Jadau Bracelets and Bangles Photos
Kundan Meena Jadau Jewelry
Kundan Meena Jadau Jewelry is fashionable and trendy. These are artistic. These are very good investment tool also. Gold is the safe haven for investors at all times and this Jewelry contains a huge quantity of gold within.
Similarly, many of these ornaments have diamonds, another preferred choice of investors. These have artistic value too and investors love investing in arts. If you are an investor, you can think of investing in this form of gold Jewelry.
These are also consumable items. One can wear those and enjoy.
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(This article is published on March 21, 2009.)
Kundan Meena Jadau: Vardhaman Gems
© 2009 Jyoti Kothari
Thursday, March 19, 2009
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Monday, March 16, 2009
Friday, March 13, 2009
जौहरियों के योग्य नीति
रत्न पारखी, चलत जे , सोलह वचन प्रमाण ।
मान धर्म परतीत वश, रहे सर्व सुख जान॥
गुरु पद पद्मा सदा उर धरे, जाय जहाँ सब कारज सरे ॥
सत्य रत्न कह बेचे झूँठा, देत कष्ट तेहि ग्रह सब रूठा ॥
खोट मिला कर बेचे सच्चा, दगाबाज़ वो जौहरी कच्चा ॥
बड निकाल बदले घट डारी, अंग दुःखी वा सुत धन हारी ॥
सत्य खरीद नफे नहिं कहे, सो पापी वृथा जौहरी रहे ॥
मांगनी फरक झूठ कह साई, दगा दोष परतीत घटाई ॥
साईं दे लेकर फ़िर जाई, बात तजे बड़ दोष हँसाई ॥
बिका रत्न कम तोल न तोली, न्याई बन लैं पाप न मोली ॥
लेहि भेद पर कर चतुराई, समझ वक्त निज काज बनाई ॥
अति प्रिय मित्र देही नदिं भेदा, काज हानि मूरख बन खेदा ॥
सभा काहु की सच मणि खोटी, कह निज करे बात नहिं छोटी ॥
सभा बीच बड़ बोल न बोले, निज हित काज प्रतिष्ठा डोले ॥
वचन बनाय सत्य अस कहे, गाहक सभा नृपति खुश रहे ॥
नहिं कर दगा घात विश्वासा , प्रथम लाभ अंतहि सब नासा ॥
तज बदनीत कुकर्म अभिमाना, सब सुख काज सिध्द जग माना ॥
निज मत धर्म नहिं तजे, सुख सब अंत मोक्ष हरि भजे ॥
रत्न प्रकाश, श्री राजरूप टांक से सादर उद्धृत
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